In onze rubriek ‘het beroep van de maand’ bespreken we een beroep dat kan worden uitgevoerd door ouderen. Zo kunt u een goed beeld krijgen van het beroep en komt u erachter of het misschien iets voor u is. Deze maand bespreken we de baan als receptionist of receptioniste.

Wat doet een receptionist precies?

Een receptionist ontvangt mensen aan de balie of receptie van een instelling, hotel of bedrijf. Wanneer iemand een kantoorgebouw of hotel bezoekt, is de receptionist de eerste die ze te zien krijgen. Je bent het eerste aanspreekpunt voor hen. Om deze reden wordt een receptionist soms dan ook het visitekaartje van een bedrijf of organisatie genoemd.

De werkzaamheden van een receptionist kunnen uiteenlopen per bedrijf of organisatie. Soms zijn de werkzaamheden meer gericht op de functie van een baliemedewerker, soms meer op die van een telefonist. Wat de specifieke werkzaamheden ook zijn, het is belangrijk dat u zich als receptionist aan kan passen aan het bedrijfsimago en het bedrijf goed representeert.

Gemiddeld salaris en vereiste opleiding

Er is niet altijd een opleiding vereist voor de baan als receptionist. Er zijn echter wel een aantal praktijkgerichte opleidingen die speciaal zijn ontwikkeld voor de baan. Hiertoe behoren de volgende opleidingen: mbo-opleiding tot telefoniste/receptioniste, secretarieel medewerker, frontofficemedewerker of frontofficemanager.

Het gemiddelde salaris voor een receptionist ligt tussen de €1200,00 en €2300,00 per maand voor een full time dienstverband. Er zijn echter ook een groot aantal part time vacatures voor receptionisten. Hier ligt het salaris dan uiteraard een stukje lager. De hoogte van het salaris is vaak afhankelijk van uw leeftijd, opleiding en ervaring.

De werkzaamheden van een receptionist

Wij willen u graag een beter beeld geven van de functie van receptionist, daarom hebben wij hieronder een overzicht gemaakt van de specifieke werkzaamheden. Op die manier krijgt u een heel duidelijk beeld van de baan en kunt u inschatten of het wellicht iets voor u is. De werkzaamheden van een receptionist zijn onder andere:

  • Het gastvrij ontvangen van bezoekers of klanten
  • Het noteren van gegevens van bezoekers en hen doorverwijzen
  • Beantwoorden en doorverbinden van de telefoon
  • Verwerken van de inkomende en uitgaande post
  • Afhandelen van vragen en klachten
  • Het agendabeheer van medewerkers
  • Reserveren en klaarmaken van (vergader-)ruimtes
  • Creëren van een veilige omgeving en signaleren van verdachte situaties
  • Ervoor zorgen dat de receptie/balie er netjes uitziet
  • Bestellen en beheren van kantoorartikelen
  • Openen en afsluiten van het gebouw
  • Ontvangen en sturen van betalingen, facturen, etc.
  • Overige administratieve werkzaamheden 

Wanneer bent u een geschikte receptionist?

Als receptionist is het belangrijk dat u een representatief en ondernemend type bent. Het is een heel afwisselend beroep, waarbij u in contact komt met veel verschillende soorten mensen. Elke dag is weer anders, dus het is fijn als u flexibel en klantvriendelijk bent.

Daarnaast is communicatie heel belangrijk in deze functie, een luisterend oor maar ook assertief zijn is dus gewenst. Taken zoals het agendabeheer, financiële werkzaamheden en het noteren van gegevens vragen om nauwkeurigheid en een oog voor detail. Tot slot is een goede receptionist stressbestendig, geduldig, energiek en kan hij of zij goed samenwerken.

Receptionist vacatures

Ziet u het wel zitten om aan de slag te gaan als receptionist? Bij uitzendbureau Actief 65+ vindt u verschillende vacatures voor deze baan. Waar in het land u ook woont, meestal is er wel een passende vacature beschikbaar in uw omgeving. Bij uitzendbureau Actief 65+ werken wij namelijk in verschillende regio’s, waardoor we bedrijven en werknemers moeiteloos aan elkaar kunnen koppelen.

Zou u als receptionist aan de slag willen gaan?